MATConnect is een online bibliotheek van Vanden broele

Gemeente Brecht vereenvoudigt en digitaliseert het aanvragen van erkenningen en subsidies

Van een erkenningsaanvraag tot een aanvraag van een projectsubsidie: sinds kort kan elk van de 198 erkende Brechtse verenigingen dergelijke aanvragen makkelijk en snel online indienen. Hierdoor kunnen de medewerkers van de gemeente die aanvragen op hun beurt even makkelijk en snel van a tot z verwerken. Dat is het mooie resultaat van het veranderingstraject dat Brecht de afgelopen maanden aflegde. Het gemeentebestuur kon daarbij rekenen op de begeleiding van Baristaz en op de kant-en-klare subsidieprocessen van eGovFlow, een platform van Vanden Broele.

Het begin: met alle betrokkenen de actiepunten in kaart brengen

De dienstverlening voor Brechtse verenigingen tegen 2024 efficiënter én eenvoudiger maken: dat was de uitdaging die de gemeente Brecht zichzelf had opgelegd. Niet alleen voor de vele vrijwilligers die zich voor de administratie van hun vereniging inzetten, maar ook voor alle medewerkers van het gemeentebestuur die achter de schermen de verdeling van ongeveer 200.000 euro per jaar in goede banen moeten leiden.

"Verenigingen moesten een hele papierberg invullen en indienen. En wij waren uren bezig met het verwerken van dossiers, het nakijken van bijlages, het berekenen van punten … Door ons hele subsidiesysteem te herzien, wilden we onze verenigingen ontlasten en onze eigen dienstverlening professionaliseren."
Rika Rits - Expert Sport, Gemeente Brecht

Om die uitdaging tot een goed einde te brengen, moest Brecht beginnen bij het begin. Dat betekende onder andere de bestaande erkennings- en subsidiereglementen grondig tegen het licht houden, en samen met alle betrokkenen kijken waar en hoe die voor verbetering vatbaar zijn. Hiervoor kon Brecht rekenen op de begeleiding van Baristaz.

"Ook al waren wij vragende partij om alles te hertekenen: de uitdaging was zo groots dat we die niet alleen konden aanvatten. En dan kwamen de knowhow en de ervaring van Baristaz goed van pas. Samen zijn we erin geslaagd om twijfels, vragen en hier en daar zelfs wat weerstand weg te werken, en alle betrokkenen mee te krijgen in het verhaal: medewerkers, politiek, adviesraden, verenigingen …"
Marie Geysen - Consulent Cultuur, Gemeente Brecht

Alle stakeholders werden nauw in het traject betrokken. Via workshops, participatieavonden, denkopdrachten en interactieve oefeningen werkten vertegenwoordigers van verenigingen en van het gemeentebestuur aan het in kaart brengen van pijn- en verbeterpunten.

"Oude erkennings- en subsidiereglementen blijven soms jarenlang hangen in besturen, ook al beantwoorden ze helemaal niet meer aan de huidige realiteit van verenigingen én van de besturen zelf. Zo kunnen er uit gewoonte nog allerlei vragen aan verenigingen worden gesteld, zonder dat er af en toe eens wordt stilgestaan bij de zin of onzin van die vragen. Met nodeloze administratieve lasten voor alle betrokkenen tot gevolg. Onze missie is pas geslaagd als we op een participatieve manier alle obstakels en ballast zoveel als mogelijk uit de weg hebben geruimd."
Stijn Werbrouck - Manager & Expert, Baristaz

De voorstelling van het digitaal subsidieplatform op 11 maart in Brecht.

Naar subsidiereglementen 2.0

Het bepalen van pijn- en verbeterpunten was maar een deel van een grotere puzzel. Het college legde kaderprincipes vast en medewerkers van de gemeente deelden hun meningen en ervaringen aan de hand van wandeloefeningen en denkopdrachten. Participatieworkshops met burgers en verenigingen hielden iedereen op de hoogte van de reeds genomen beslissingen en dienden om samen de nieuwe erkennings- en subsidiereglementen verder aan te scherpen.

"Cultuur, Jeugd, Sport, Ouderen: vroeger had elke dienst z’n regeling. Dus hebben we alle bestaande reglementen naar de prullenbak verwezen en zijn we van nul herbegonnen, op zoek naar meer transparantie en uniformiteit. Daarbij pushte Baristaz ons niet alleen om anders te gaan denken over subsidies. Ze hielpen ons ook om alles te stroomlijnen en om verbinding te creëren over de diensten heen, maar met behoud van voldoende eigenheid per domein. En met succes!"
Rika Rits - Expert Sport, Gemeente Brecht

Een uitgebreid traject in het teken van input, afstemming, feedback, verfijning en validatie mondde uiteindelijk uit in de installatie van acht nieuwe, vereenvoudigde en vooral door alle stakeholders gedragen erkennings- en subsidiereglementen.

"We zijn ons ervan bewust dat verenigingen enkel en alleen kunnen bestaan door vrijwilligers die zelf ook vaak een professionele bezigheid, studies of een gezinsleven hebben. Door onze subsidiereglementen met de ondersteuning van Baristaz te vereenvoudigen, willen we hen alvast op dat vlak al ontlasten: voortaan weten verenigingen perfect onder welke klasse zij vallen en welke subsidie ze hiervoor kunnen ontvangen. Naast deze ‘vaste subsidie’ hebben we ook ingezet op projectsubsidies. Hiermee kunnen verenigingen, groot of klein, tot wel 1500 euro extra subsidies ontvangen: een mooie bonus."
Charlotte Beyers - Schepen van Sport / Communicatie en participatie, Gemeente Brecht


Een blik op de online aanvraagformulieren van het digitale subsidieloket van Brecht.

Een geautomatiseerd digitaal subsidieloket

Maar daarmee was de kous natuurlijk nog niet af. Want de hervormingen van de erkennings- en subsidiereglementen pasten in een bredere vereenvoudigingsambitie waar ook voor digitalisering een belangrijke rol was weggelegd.

"We waren er al heel snel uit dat vereenvoudiging hand in hand zou gaan met digitalisering. Alleen: alles zelf uitwerken met behulp van een generiek platform, dat zagen wij niet zitten, dat ging ons petje wat te boven. Dus die nieuwe kant-en-klare subsidieprocessen van eGovFlow kwamen bijna als geroepen. Bovendien heeft Brecht met eGovFlow al een digitaal loket burgerzaken, dat heel vlot werkt. De keuze was dus snel gemaakt."
Marie Geysen - Consulent Cultuur, Gemeente Brecht

De nieuwe kant-en-klare erkennings- en subsidieprocessen van eGovFlow lieten toe om snel en makkelijk een digitaal (subsidie)loket op te zetten, dat naadloos aansloot op de wensen die Brecht had rond administratieve vereenvoudiging voor de eigen medewerkers: de aanvraag komt automatisch bij de juiste persoon terecht, meldingen worden automatisch gegenereerd, het subsidiebedrag wordt automatisch berekend … De meeste processen kwamen praktisch volledig overeen met de nieuwe reglementen van Brecht, die met het oog op digitalisering en automatisering werden opgesteld. Vanuit de praktijk kwamen er ook verfijningen: zo werd in het proces “Basissubsidie sport” onder impuls van Brecht een opsplitsing “gewone sport” en “sport met categorieën” opgezet, die toelaat om de aanvraagstromen van grote en kleine sportverenigingen gescheiden te houden.

"Van verenigingen en van medewerkers werd vroeger heel veel inspanning verwacht. Dat is nu allemaal opgevangen door een geautomatiseerd systeem, waarbij de indiening en de verwerking met enkele muisklikken gebeurt. Dit geeft ons alvast de luxe van tijd die we nu kunnen inzetten op een andere, betere manier van ondersteuning: via begeleiding, workshops … Om nog maar te zwijgen over de professionalisering die het platform met zich meebrengt, niet alleen naar de verenigingen toe, maar ook intern: alle gegevens worden nu mooi bijgehouden in één overzichtelijk systeem, er kan gemakkelijk gerapporteerd worden naar het college …"
Marie Geysen - Consulent Cultuur, Gemeente Brecht

Naar een eenvoudige en digitale dienstverlening

Ondertussen kunnen de Brechtse verenigingen al volop gebruikmaken van het digitale loket van eGovflow om erkenningen en subsidies aan te vragen. Zo kunnen verenigingen hun aanvragen snel indienen via een gebruiksvriendelijke frontoffice en opvolgen via automatische meldingen. Bovendien worden gekende data maximaal hergebruikt, o.a. dankzij de koppelingen van eGovFlow met het Verenigingsloket en het Verenigingsregister. Zo hoeven verenigingen niet steeds dezelfde data in te geven bij iedere nieuwe erkennings- of subsidieaanvraag.

"Aanvragen diende ik tot nu toe via Google Forms in, en dat ging toch nooit helemaal van een leien dakje: ik werd voortdurend uit dat formuliertje gegooid! Ik kijk dus uit naar een performanter, stabieler en gebruiksvriendelijker systeem. Heel handig vind ik dat je je aanvraag niet meteen helemaal moet afwerken. Dus als je hierover nog wil overleggen of terugkoppelen met je vereniging, dan kan dat. Handig bij projectsubsidies!"
Cindy De Rooy - Koninklijke Fanfare Vlijt en Eendracht Brecht

Het veranderingstraject van Brecht toont hoe de samenwerking tussen stakeholders en experten en de inzet van digitale tools een positieve impuls kan geven aan de dienstverlening in een lokaal bestuur.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...