
Eigenaarschap lijkt bijna een modewoord in de gangen van bedrijven en organisaties. Er bestaan heel wat invullingen van dit begrip en soms zijn de definities of invullingen wel wat verwarrend.
Heel vaak wordt eigenaarschap volledig gelijkgesteld met psychologisch eigenaarschap, wat eerder een mindset, een houding of een gedragsmatige aanpak is. Daarnaast willen we in dit artikel eigenaarschap toch wel vollediger belichten dan deze belangrijke maar vrij klassieke en gekende visie op eigenaarschap. We zoomen hier ook in op service-eigenaarschap.
Wanneer deze twee vormen van eigenaarschap samenkomen, ontstaat een krachtige vorm van persoonlijk ondernemerschap. Dat leidt tot medewerkers die zich niet alleen verantwoordelijk voelen (en dat ook tonen) voor hun taken en resultaten, maar die ook streven naar een positieve impact op hun omgeving. Ze tonen initiatief, denken in kansen en dragen bij aan innovatie en verbetering, zowel voor henzelf als voor de organisatie. Een must voor elk team, voor elke dienst, voor elke publieke organisatie!
Onze expert Ann Moreels belicht samen met coauteur Noël Laeremans deze twee vormen van eigenaarschap en hoe deze met elkaar interageren.