Het werk van stafmedewerkers die bezig zijn met organisatiebeheersing en -ontwikkeling is niet altijd zichtbaar, of soms moeilijk in één zin te vatten. Nochtans spelen zij een sleutelrol in een sterk lokaal bestuur. Ze ondersteunen beleid, optimaliseren processen en geven mee vorm aan verandering. Zo bouwen ze – vaak achter de schermen – aan een organisatie die wendbaar en toekomstgericht is.
Om beter zicht te krijgen op hoe de rol van stafmedewerker vandaag ingevuld wordt, voerde Probis een bevraging uit bij de leden van het Lerend Netwerk Organisatiebeheersing en -ontwikkeling. Welke taken en verantwoordelijkheden nemen deze stafmedewerkers op? Welke rol spelen ze in organisatiebeheersing en -ontwikkeling? En hoe verschilt dat van bestuur tot bestuur?
Met 46 respondenten nam bijna één op vijf Vlaamse lokale besturen deel aan dit onderzoek. De deelnemers kwamen uit zowel kleine als grote gemeenten en steden, elk met hun eigen context en invulling van de functie.
In dit artikel bundelen we de belangrijkste inzichten over hun positionering, opdrachten, ervaren mandaat en impact, en wat zij nodig hebben om hun rol volwaardig op te nemen.